Satsataan koululaisiin, ei säästetä.

03.11.2014 19:24

(Lähetetty Pohjalaiseen 3.11. )

Lapset, koululaiset, tulevaisuutemme. He, jotka tulevat päättämään aikuistuttuaan meidän nykyaikuisten asioista. Heidän tulevaisuus määritellään nyt. Haluammeko, että he saavat parhaan mahdollisen koulutuksen, vai säästämmekö lyhytkatseisesti heidän opetusresursseistaan? Mikä on paras investointi tulevaisuuteen? Näennäinen säästö, vai tuleviin osaajiin ja tulevaisuuden päättäjien koulutukseen panostaminen?

Vaasalaiset peruskoululaiset opiskelevat pääosin ylisuurissa ryhmissä pienissä tiloissa, joihin on sijoitettu erityisopetuksen piiriin kuuluvia lapsia ilman avustajia, yksin luokanopettajan vastuulle. Voimme jokainen päätellä, voiko tällaista luokkaa opettava keskittyä täysin opetukseen. Ei voi. Suuri osa opettajan ajasta oppitunneilla kuluu oireilevan lapsen aiheuttaman hämmennyksen setvimiseen tai erityislapsen erityistarpeista huolehtimiseen. Miltäköhän luokassa tuntuu tällaisissa tilanteissa niistä innokkaista lapsista, jotka tosissaan haluaisivat oppia? Tuskin kovinkaan motivoi. Avustajia tarvittaisiin, mutta nykyisin ei ole resursseja heitä palkata, eikä kyllä täyteen ahdettuihin luokkiin lisäaikuisia sopisikaan.

Vaasalaiselle perusopetukselle esitetään lähes 10% säästövelvoitetta ensi vuodelle. Rahassa tämä tarkoittaa noin miljoonaa euroa. Niin paljon halutaan ottaa pois jo karsitusta perusopetuksesta, jossa koulujen henkilökunta toimii jo tällä hetkellä säästöliekillä. En voi äitinä, tulevaisuuden suunnittelijana enkä politiikassa toimineena tällaista ymmärtää. Lapsethan ovat tulevaisuutemme, heihin kannattaa satsata ja panostaa! Se on järkevintä tulevaisuuteen investoimista!

Luokkakoot tulee pitää järkevinä, sellaisina että opettaja pystyy keskittymään opetukseen ja oppilas siihen tärkeimpään - oppimiseen. Yli  20 oppilaan luokka on liian suuri etenkin jos luokassa on erityistä tukea tarvitsevia oppilaita. Heihinkin ajoissa satsaamalla varhaisen puuttumisen mallilla saadaan lisää yhteiskuntakelpoisia ja vastuunsa kantavia aikuisia. Täten mikäli erityistä tukea tarvitsevat lapset halutaan sijoittaa perusopetuksen luokkaan, tulee avustajatoimintaan investoida, jotta opettajat voivat aidosti toimia opettajina.  Yleisopetuksen taso on laskenut. Nyt on aika saada se sille kuuluvalle tasolle!

Janina Lepistö, erityislasten äiti, Onkilahden koulun vanhempainyhdistyksen johtokunnan jäsen,  kaavoitusarkkitehti,  Vaasa.